Warning: Use of undefined constant wday - assumed 'wday' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/gdawomp/ftp/counter/licznik.php on line 5

Warning: Use of undefined constant mon - assumed 'mon' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/gdawomp/ftp/counter/licznik.php on line 6
Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Gdańsku - w przygotowaniu

Logo WOMPu Wojewódzki Ośrodek Medycyny Pracy w Gdańsku Urząd Marszałkowski
Jesteś gościem na naszej stronie  Poniedziałek, 29 kwietnia 2024 r.

Strona główna

O nas

Oferta

Aktualności

Kontakt

Polskie Towarzystwo Medycyny Pracy Oddział Gdańsk

Medycyna pracy

Choroby zawodowe

Akty prawne

Pielęgniarki

Linki

Przetargi

Druki do pobrania

Rejestr lekarzy profilaktyków przeprowadzających badania w województwie pomorskim.

Zarząd Oddziału deklaracja członkowska statut
plan szkoleń aktualności składki

Polskie Towarzystwo Medycyny Pracy
Oddział Gdańsk


Dokument w formacie MS word Dokument w formacie pdf

Wersja uchwalona przez
Walne Zgromadzenie Delegatów
Szczecin, Dziwnówek

1września 2000 r.

 STATUT POLSKIEGO TOWARZYSTWA MEDYCYNY PRACY 

I   Nazwa, teren działalności, siedziba, charakter prawny

§ 1

Polskie Towarzystwo Medycyny Pracy zwane dalej "Towarzystwem" działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r, - prawo o stowarzyszeniach ( Dz.U. nr 20, poz 104, zmiana Dz. U. z 1990 r. nr 14 , poz. 86 ) oraz niniejszego statutu.

§ 2

Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3

Siedzibę Towarzystwa ustala każdorazowo na okres swojej kadencji Zarząd Główny Towarzystwa.

§ 4

Towarzystwo posiada osobowość prawną.

§ 5

Towarzystwo może zakładać oddziały terenowe i koła.

§ 6

Towarzystwo używa pieczęci okrągłej z napisem:

"POLSKIE TOWARZYSTWO MEDYCYNY PRACY".

  II   Cele Towarzystwa i środki działania

§ 7

Celem działalności Towarzystwa jest :

  1. upowszechnianie zdobyczy naukowych w zakresie medycyny pracy i zdrowotnych

skutków szkodliwości środowiska oraz szerzenie postępu w tych dziedzinach,

  1. inspirowanie działalności naukowo-badawczej w dziedzinie medycyny i higieny

pracy oraz ułatwianie członkom Towarzystwa prowadzenia tej działalności,

  1. współdziałanie w organizowaniu opieki zdrowotnej nad pracującymi, a zwłaszcza

zgłaszanie wniosków dotyczących planów jej rozwoju i programów działania,

  1. opracowywanie opinii, wniosków i postulatów w zakresie rozwoju medycyny

i higieny pracy,

  1. podnoszenie zawodowych i naukowych kwalifikacji członków Towarzystwa,

  2. opracowywanie optymalnych programów i metod kształcenia pracowników systemu

ochrony zdrowia pracujących oraz współdziałanie w prowadzeniu szkolenia,

  1. aktywizacja działalności profilaktycznej zmierzającej do zmniejszania narażenia

zawodowego i środowiskowego, w celu ograniczenia powodowanych przez nie niekorzystnych skutków zdrowotnych,

  1. aktywizacja działalności zmierzającej do wczesnego wykrywania schorzeń przyczynowo związanych ze środowiskiem pracy, szerzenie oświaty zdrowotnej,

  2. rozwijanie programów promocji zdrowia w dążeniu do skuteczniejszego zapobiegania zachorowalności na choroby zawodowe, parazawodowe i wypadkowości w pracy.

§ 8

Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez :

  1. inspirowanie i udział w programach naukowo-badawczych,

  2. organizowanie zjazdów i konferencji naukowych, odczytów, wykładów, kursów oraz posiedzeń naukowo-szkoleniowych,

  3. organizowanie konkursów, wystaw i pokazów upowszechniających dorobek medycyny pracy i efekty działalności Towarzystwa.

  4. współredagowanie czasopism "Medycyna Pracy" i "Polish Journal of Occupational Medicine and Enviromental Health" oraz prowadzenie działalności wydawniczej,

  5. prowadzenie powołanej przez Towarzystwo fundacji "Zdrowie Pracujących" oraz wykonywanie działalności usługowo-gospodarczej w formie ekspertyz, doradztwa naukowego, szkoleń, wydawnictw itp., w celu uzyskania środków materialnych dla działalności programowej.

§ 9

Towarzystwo współdziała z innymi towarzystwami i organizacjami naukowymi oraz organami państwowymi, samorządowymi, organizacjami pracodawców i pracowników, w tym ze związkami zawodowymi, oraz innymi stowarzyszeniami mającymi na celu ochronę zdrowia pracujących.

§ 10

Towarzystwo może być członkiem krajowych i zagranicznych stowarzyszeń lub fundacji o takich samych lub podobnych celach działania.

III   Członkowie, ich prawa i obowiązki

§ 11

Towarzystwo składa się z członków zwyczajnych, honorowych i wspierających / w tym członków zbiorowych/.

§ 12

  1. Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać lekarz lub inna osoba z wyższym wykształceniem zatrudniona w ochronie zdrowia pracujących.

  2. Członkowie zwyczajni przyjmowani są przez oddziały i koła Towarzystwa.

§ 13

1. Członkowstwo honorowe nadaje się w uznaniu wyjątkowych zasług dla ochrony zdrowia pracujących lub Towarzystwa.

  1. Godność Członka Honorowego nadaje Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Zarządu Głównego.

3. Członek Honorowy Towarzystwa jest zwolniony od obowiązku opłacania składek członkowskich oraz opłat za kartę uczestnictwa w zjazdach Towarzystwa.

§ 14

Członkiem wspierającym Towarzystwa może być każda osoba prawna wspomagająca działalność Towarzystwa.

§ 15

Członkiem Towarzystwa może być obywatel obcego państwa lub zagraniczna osoba prawna, którzy swoją działalnością przyczyniają się do rozwoju medycyny pracy; przyjęcie tych osób na członków Towarzystwa następuje na podstawie decyzji Zarządu Oddziału z powiadomieniem Zarządu Głównego.

§ 16

Członkowie Towarzystwa mają prawo :

1/ uczestniczenia w posiedzeniach i zebraniach Towarzystwa,

2/ uczestniczenia w zjazdach naukowych, odczytach, spotkaniach i innych imprezach organizowanych przez Towarzystwo,

3/ wybierać i być wybieranym do władz Towarzystwa ; prawo to nie dotyczy członków, o których mowa w § 14 i § 15

4/ korzystania z ulg w opłatach za korzystanie z działalności Towarzystwa oraz do innych świadczeń Towarzystwa.

§ 17

Członkowie obowiązani są przestrzegać postanowień Statutu i uchwał władz Towarzystwa, przyczyniać się do realizacji jego celów oraz regularnie opłacać składki członkowskie.

§ 18

Członkowie zwyczajni opłacają składkę w wysokości uchwalonej przez Zarząd Główny Towarzystwa.

§ 19

Członkowie zwyczajni są skreślani z listy członków Towarzystwa przez Zarząd Oddziału:

1/ na własne żądanie zgłoszone na piśmie,

2/ w razie nie płacenia składek przez 2 lata, mimo dwukrotnego pisemnego upomnienia - z tym, że w razie uregulowania zaległych składek, członek może być ponownie przyjęty na zasadach ogólnych,

3/ w razie śmierci członka.

§ 20

Członek może być wykluczony z Towarzystwa za działalność na szkodę Towarzystwa bądź w razie popełnienia czynu nie licującego z jego godnością. Decyzję o wykluczeniu członka podejmuje Walne Zebranie Oddziału , na wniosek komisji powołanej w tym celu przez Zarząd Oddziału.

§ 21

Podstawą działania Towarzystwa jest praca społeczna członków, jednak do wykonania niezbędnych czynności administracyjnych odpowiedni zarząd może zatrudnić osoby nie będące członkami Towarzystwa. Pełnienie funkcji z wyboru we władzach Towarzystwa jest honorowe.

IV   Organizacja i władze

§ 22

Władzami Towarzystwa są :

1/ Walne Zgromadzenie Delegatów

2/ Zarząd Główny

3/ Główna Komisja Rewizyjna

§ 23

Władzami Oddziału Towarzystwa są :

1/ Walne Zebranie Oddziału

2/ Zarząd Oddziału

3/ Komisja Rewizyjna Oddziału

§ 24

Władzami Kołą Towarzystwa są :

1/ Walne Zebranie Koła

2/ Zarząd Koła

 

V   Walne Zgromadzenie Delegatów

§ 25

Walne Zgromadzenie Delegatów może być zwołane w trybie zwyczajnym i nadzwyczajnym.

§ 26

Zwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów jest zwoływane co 4 - 5 lat.

§ 27

O mającym się odbyć Walnym Zgromadzeniem Delegatów Zarząd Główny powinien przynajmniej na 3 miesiące przed jego planowanym terminem powiadomić pisemnie oddziały i koła Towarzystwa. Powiadomienie powinno zawierać proponowany porządek obrad.

§ 28

1. W Walnym Zgromadzeniu Delegatów biorą udział członkowie-delegaci wybrani na Walnych Zebraniach Oddziałów, a także członkowie ustępującego Zarządu Głównego i ustępującej Głównej Komisji Rewizyjnej, ale bez czynnego prawa wyborczego, jeżeli nie zostali wybrani jako członkowie-delegaci Oddziałów.

2. Delegatów na Walne Zgromadzenie Delegatów wybiera się w wyborach tajnych i bezpośrednich w proporcji 1 delegat na 20 członków Towarzystwa, zarejestrowanych w Oddziale i mających opłacone składki, według stanu na 31 grudnia roku poprzedzającego rok zwołania Walnego Zebrania Delegatów, z tym , że przekroczenie każdej kolejnej liczby członków będącej iloczynem liczby 20 o co najmniej 11 osób jest traktowane jako prawo wyboru kolejnego delegata. Każdy Oddział , bez względu na liczbę członków, wybiera co najmniej 1 delegata.

3. W Oddziałach wybierających do 10 delegatów, należy wybrać tzw. delegatów rezerwowych w liczbie 1 - 2 , a przy wyborze powyżej 10 delegatów ustalonych według zasad określonych w ust. 2 , należy wybrać 2 - 4 delegatów rezerwowych. Delegaci rezerwowi, w kolejności ich wybrania, uzyskują pełne prawa delegata w przypadku uzasadnionej absencji delegata z listy podstawowej.

§ 29

Do zakresu działania Walnego Zgromadzenia Delegatów należy :

1/ wybór przewodniczącego i sekretarza Walnego Zgromadzenia Delegatów,

2/ udzielanie absolutorium Zarządowi Głównemu za okres minionej kadencji - po wysłuchaniu, rozpatrzeniu i zatwierdzeniu sprawozdań Zarządu Głównego Komisji Rewizyjnej,

3/ wybór Prezesa Towarzystwa, Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,

4/ uchwalanie kierunków działalności Towarzystwa na następną kadencję,

5/ uchwalanie zmian w statucie,

6/ rozstrzyganie spraw wniesionych do porządku obrad przez Zarząd Główny i Główną Komisję Rewizyjną,

7/ rozstrzyganie wniosków złożonych przez członków Towarzystwa, jeżeli wniosek został podpisany co najmniej przez 10 członków i został złożony Zarządowi Głównemu co najmniej na 20 dni przed terminem Walnego Zgromadzenia,

8/ podejmowanie uchwał w sprawie nadania godności członka honorowego,

9/ uchwalanie miejsca i terminu następnego zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Delegatów.

§ 30

  1. Uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów są prawomocne przy obecności co najmniej połowy delegatów. W razie braku obecności wymaganej liczby delegatów, Walne Zgromadzenie Delegatów może się odbywać w drugim terminie, niezależnie od liczby obecnych, jednak co najmniej po upływie 30 minut od planowanej godziny rozpoczęcia i po stwierdzeniu, że Walne Zgromadzenie zostało zwołane przy zachowaniu wymogów określonych w § 27.

  2. Uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów zapadają zwykłą większością głosów uczestniczących członków - delegatów, z wyjątkiem postanowień o zmianach w Statucie Towarzystwa, które wymagają większości co najmniej 2/3 głosów uczestniczących członków - delegatów.

§ 31

Uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów są protokołowane. Protokół podpisuje przewodniczący Walnego Zgromadzenia Delegatów i sekretarz.

§ 32

Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów zwołuje Zarząd Główny :

1/ na żądanie co najmniej 1/3 liczby członków Towarzystwa lub na podstawie uchwał wnioskujących jego zwołanie podjętych przez co najmniej 5 oddziałów, zgłoszonych na piśmie Zarządowi Głównemu,

2/ na żądanie Głównej Komisji Rewizyjnej,

3/ z własnej inicjatywy.

§ 33

Zarząd Główny jest obowiązany zwołać Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów w ciągu 3 miesięcy od zgłoszenia wniosków, o których mowa w § 32, pkt. 1 i umieścić w porządku obrad sprawy określone w żądaniu.

VI   Zarząd Główny 

§ 34

  1. Zarząd Główny składa się od 15 do 23 członków wybieranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów na kadencję trwającą 4 - 5 lat, chyba , że Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Delegatów, zwołane w trybie określonym w § 33 podejmie decyzję o skróceniu kadencji.

  2. W skład Zarządu Głównego wchodzi Prezes Towarzystwa wybrany przez Walne Zgromadzenie Delegatów oraz ustępujący Prezes Towarzystwa.

  3. Ustępujący Zarząd Główny ma prawo przedstawić na Walnym Zgromadzeniu Delegatów kandydatów do nowych władz Towarzystwa, jednak liczba tych kandydatów nie może przekraczać 1/3 składu tych władz. Łączna liczba kandydatów do Zarządu Głównego zgłoszonych na Walnym Zgromadzeniu Delegatów nie powinna przekraczać podwójnej liczby członków przyszłego Zarządu.

  4. Wybory do Zarządu Głównego są przeprowadzane w głosowaniu tajnym na podstawie regulaminu wyborów uchwalanego każdorazowo przez Walne Zgromadzenie Delegatów.

  5. Zarząd Główny wybiera ze swego składu 3 Wiceprezesów, Sekretarza i Skarbnika.

  6. Osoby pełniące funkcje wymienione w ust.2 i 5 stanowią Prezydium Zarządu Głównego. Zarząd Główny może zwiększyć skład Prezydium o 2 -3 członków dla realizowania zadań bieżących.

  7. Przewodniczący Oddziałów biorą udział w posiedzeniach Zarządu Głównego.

  8. Zarząd Główny ma prawo dokonać zmian w swoim składzie, przy czym nie mogą one przekroczyć w okresie kadencji 1/3 składu.

  9. Przy Zarządzie Głównym mogą być organizowane komitety naukowe i sekcje specjalistyczne, z siedzibą określoną przez Zarząd Główny. Przewodniczący sekcji mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu Głównego z głosem doradczym.

§ 35

Do zakresu działania Zarządu Głównego należą wszelkie obowiązki wynikające z zakresu bieżącego kierowania działalnością Towarzystwa, w szczególności :

1/ realizowanie celów Towarzystwa,

2/ wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Delegatów,

3/ opracowywanie planów pracy oraz przedkładanie sprawozdań z działalności Towarzystwa,

4/ reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,

5/ ustalenie udziału Towarzystwa w naukowych zjazdach krajowych, zagranicznych i międzynarodowych,

6/ uchwalanie wysokości składki członkowskiej,

7/ uchwalanie instrukcji i regulaminów wewnętrznych,

8/ powoływanie oddziałów Towarzystwa oraz sprawowanie opieki nad ich działalnością,

9/ uchwalanie i realizacja budżetu, gospodarowanie funduszami i majątkiem Towarzystwa,

10/ sprawowanie nadzoru na d działalnością Fundacji "Zdrowie Pracujących",

11/ zawieranie umów w imieniu Towarzystwa,

12/ przyznawanie członkom Towarzystwa, na wniosek zarządów oddziału lub z własnej inicjatywy, Medalu Honorowego za wybitne zasługi dla medycyny pracy.

§ 36

  1. Prezes Zarządu Głównego lub w razie jego nieobecności Wiceprezes :

1/ podejmuje i podpisuje wraz ze Skarbnikiem wszelkie zobowiązania, umowy, porozumienia, oświadczenia i inne akty, wskutek których następuje lub może nastąpić zmiana majątku Towarzystwa,

2/ podejmuje i podpisuje wraz z Sekretarzem wszelkie inne pisma i dokumenty nie wymienione w pkt. 1

3/ otwiera, prowadzi i zamyka zebrania Zarządu Głównego,

4/ przyjmuje i zwalnia w porozumieniu z Sekretarzem i Skarbnikiem

pracowników administracyjnych Towarzystwa,

  1. W razie ustąpienia Prezesa w czasie trwania kadencji funkcję tę aż do najbliższego Walnego Zgromadzenia Delegatów obejmuje jeden z Wiceprezesów wybrany przez Zarząd Główny.

§ 37

Sekretarz prowadzi archiwum, zarządza kancelarią Zarządu Głównego, sporządza protokoły posiedzeń Zarządu Głównego oraz przechowuje pieczęć Towarzystwa.

§ 38

Skarbnik zarządza finansami i majątkiem Towarzystwa.

§ 39

  1. Uchwały Zarządu Głównego zapadają w trybie głosowań jawnych, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej polowy liczby członków. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa.

  2. Zasady określone w ust. 1 nie dotyczą uchwał w sprawach personalnych, przy podejmowaniu których obowiązuje tajność głosowania i konieczność uzyskania bezwzględnej większości głosów.

VII   Główna Komisja Rewizyjna 

§ 40

Główna Komisja Rewizyjna składa się z pięciu członków, wybranych przez Walne Zgromadzenie Delegatów. Główna Komisja Rewizyjna wybiera spośród swego składu przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.

§ 41

Zadaniem Głównej Komisji Rewizyjnej jest badanie i opiniowanie całokształtu działalności Zarządu Głównego i zarządów oddziałów, a w szczególności kontrola gospodarki majątkiem i badanie ksiąg rachunkowych pod względem formalnym
i rzeczowym.

§ 42

Główna Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrolę co najmniej raz w ciągu roku.

§ 43

  1. Główna Komisja Rewizyjna przedstawia Walnemu Zgromadzeniu Delegatów wniosek o udzielenie Zarządowi Głównemu absolutorium.

  2. Główna Komisja Rewizyjna ma prawo przedstawiania władzom Towarzystwa wniosków i zaleceń wynikających z prowadzonej działalności kontrolnej.

  3. Członkowie Głównej Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału we wszystkich posiedzeniach władz Towarzystwa.

§ 44

Do Głównej Komisji Rewizyjnej mają zastosowanie odpowiednio przepisy § 34 ust. 4 i 8 oraz § 37 i 39 Statutu.

 

VIII   Oddziały Towarzystwa i Koła

§ 45

  1. Zarząd Główny może powoływać oddziały Towarzystwa, komitety naukowe i sekcje specjalistyczne,

  2. W decyzji, o której mowa w ust. 1 Zarząd Główny określa : w odniesieniu do Oddziału - jego zasięg terytorialny, a w odniesieniu do komitetu naukowego lub sekcji specjalistycznej ich właściwość merytoryczną oraz powołuje osoby pełniące funkcje tymczasowego przewodniczącego powołanej struktury, który ją organizuje i kieruje nią aż do wyboru jej władz. 

§ 46

Do kompetencji Walnego Zebrania Oddziału należy :

1/ udzielenie absolutorium ustępującego Zarządowi Oddziału,’’

2/ wybór Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,

3/ wybór przedstawicieli na Walne Zgromadzenie Delegatów według zasad określonych uchwałą Zarządu Głównego.

§ 47

Do Walnego Zebrania Oddziału stosują się odpowiednio postanowienia § 25 - 30 oraz § 34 ust. 4 , z wyłączeniem § 26, § 28 oraz § 29 ust. 3,5,7,9, oraz z tym, że Nadzwyczajne Walne Zebranie Oddziału zwołuje się na żądanie przynajmniej 1/3 członków Oddziału.

§ 48

Zarząd Oddziału składa się z Przewodniczącego, Skarbnika, Sekretarza i 3 - 6 członków, wybranych przez Walne Zebranie Oddziału zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym.

§ 49

Zarząd Oddziału :

1/ kieruje działalnością Oddziału,

2/ wykonuje uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów, Walnego Zebrania Oddziału i Zarządu Głównego Towarzystwa,

3/ składa Zarządowi Głównemu sprawozdanie z działalności Oddziału oraz rozliczeniaz otrzymanych zaliczek finansowych,

4/ zbiera składki członkowskie, przekazując 20 % wpływów z tego tytułu Zarządowi Głównemu i 10 % na rzecz Fundacji "Zdrowie Pracujących",

5/ rekrutuje nowych członków Towarzystwa i prowadzi ich ewidencję,

6/ wykonuje czynności zlecone przez Zarząd Główny.

§ 50

  1. Komisja Rewizyjna Oddziału składa się z trzech Członków wybranych przez Walne Zebranie Oddziału i wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.

  2. Do Komisji Rewizyjnej Oddziału mają zastosowanie odpowiednio przepisy § 41-44.

§ 51

  1. Zarząd Oddziału może powołać terenowe koła, komitety naukowe i sekcje specjalistyczne, samodzielne lub będące filiami odpowiednich komitetów naukowych i sekcji powołanych przez Zarząd Główny.

  2. Do decyzji, o której mowa w ust. 1 maja odpowiednie zastosowanie postanowienia § 45 ust. 2.

§ 52

Oddziały Towarzystwa prowadzą gospodarkę finansową w granicach określonych planem finansowo - rzeczowym, zatwierdzonym przez Zarząd Oddziału.

IX   Majątek Towarzystwa i przepisy końcowe

§ 53

Majątek Towarzystwa składa się :

1/ ze składek członkowskich

2/ z ofiar, zapisów, subwencji i dotacji,

3/ z nieruchomości i ruchomości,

4/ z dochodów majątku nieruchomego i ruchomego,

5/ z dochodów uzyskanych z organizowanych imprez,

6/ z dochodów uzyskanych w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej.

§ 54

Wszelkie decyzje Władz Towarzystwa w przedmiocie zbycia części lub całości majątku nieruchomego wymagają zgody władzy rejestracyjnej.

§ 55

  1. Rozwiązanie Towarzystwa może nastąpić w drodze uchwały Walnego Zgromadzenia Delegatów podjętej większością 2/3 głosów, przy obecności co najmniej polowy delegatów.

  2. Uchwała o rozwiązaniu Towarzystwa określi sposób likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Towarzystwa. Uchwała o przekazaniu majątku podlega zatwierdzeniu przez władzę rejestracyjną.


Strona główna - O nas - Aktualności - Kontakt - PTMP O / Gdańsk
Medycyna Pracy - Choroby zawodowe - Akty prawne - Pielęgniarki - Linki